Polnisches Kulturzentrum e.V. in Frankfurt am Main
Kategorie: Wszystkie | AKANT | Adam Lizakowski | Adam Mann | Autoren - Literatur | BOLEK | Bohdan Poręba | Bücher - książki - Bibliothek | Chiny | Chopin | Classik Kult | DUDEK | Dankhaus - Niemcy w USA | Deutsches-Polen Institut | Die Romanfabrik | Domfestspiele St. Blasien | France | Fundacja Monumentum Iudaicum Lodzense | GALERIA PHOTOZONA | Galeria DAP | Giertych | HERODY/ Herodenspiel von Stefan KOSIEWSKI | Heinrich Heine | Helmut Schmidt | Hessens Partnerregion Wielkopolska | Hiperrealizm | Janusz Sporek, NY | Jerzy Grupiński | Jerzy Lewczyński | Jerzy Piątkowski, | Jurij Sowinskij | KUNSTHISTORISCHES MUSEUM WIEN, | Karolina Jakubowska | Kongres Kultury Polskiej | Krzemieniec, Borysław | Krzysztof Gąsiorowski | Lech Klekot | Lech Kowalski | Lesung, Veranstaltung | Leszek Dlugosz | Literaturübersetzer | Maksymilian Biskupski | Manfred Hainz Rogalski | Miroslaw Rogala | NOBEL | New Jersey | Oper | Ostsee-Akademie | P.E.N. | Podiumsdiskussion | Podstawy Narodowe | Poznań | PresseClub München e.V. | Remigiusz Dulko | SLAM POEtry | SOKOLNIKI | Slovak Union of Artist - Únia slovenských spisovateľov, umelcov a kultúrnych tvorcov | Stanisław Krawczyk | Stanisław Srokowski | Stefan Kosiewski | Tabor | Theatre | ZPAP | Zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich | Zbigniew Herbert | Zeitschrift | Zydzi w Polsce | Złoczyńcy i Zabytki, pod ochorną | arka | art | arte | artyści - foto - sztuka - video | baum auf dem huegel (vormals Sakamoto) | broadrippleart | die Rundfunk Orchester und Chöre | documenta, Kunsthalle Fridericianum | film | goEast Wiesbaden | jazz | jewish | ks. Piotr Paweł Maniurka | muzeum | pobocza | sZAFa
RSS
piątek, 30 lipca 2010
Stalin przy zmartwychwstałych istotach, które zamordował w gułagach, kazał rozstrzelać. Dariusz T. Lebioda: CHATA


(...) Najciekawsze w powieści Younga są te karty, w których pozwala on rozbujać się swojej wyobraźni, a więc sceny snów, doświadczeń granicznych, a nade wszystko kontaktów z osobami lub postaciami fantastycznymi. Głęboko zapada w pamięć spotkanie z błękitną sójką, którą Bóg karmi dobrotliwie z ręki lub opis raju, w którym przebywa zamordowana córeczka, a nade wszystko obrazy aniołów, które gromadzą się na spotkanie i obdarowują ojca głównego bohatera (złego i krzywdzącego syna w życiu ziemskim) energią, potrzebną do przebóstwienia. Ta wizyjność i piękno ratują tę trzeszczącą w szwach powieść i stają się kontrapunktem dla nużących wykładów teologicznych, nawet jeśli zostały one ubrane w szatę zwykłości. Trzeba pochwalić Younga za jego odwagę i za samo główne założenie – ową chęć uściślenia tego, jak naprawdę wyglądają relacje człowieka z Bogiem. To jest zarazem wskazanie, jakie błędy popełniają ludzie i jak złudne są ich oczekiwania. Dawno już bezużyteczny mit o niebie i piekle zastąpiony tutaj został przez nieograniczone spektrum miłości Boskiej, w której pławią się wszystkie byty po śmierci i żaden czyn nie jest na tyle zły, by nie zasługiwałby na wybaczenie i otoczenia jego sprawcy opieką.


Niestety, dla wielu ofiar zbrodni, brzmi to jak straszliwa kpina i powoduje drastyczną krytykę, głosy oburzenia i niezgody. Jak wszakże można sobie wyobrazić tak wielkich morderców jak Kaligula, Hitler czy Stalin, otoczonych Boską miłością i bawiących się ze swoimi ofiarami w jednym świetlistym kręgu. W tym zakresie ta powieść jest szkodliwa i staje po stronie mroku, minimalizuje wagę i siłę zła w naszym świecie, sprowadza je do teorii niczym nie umotywowanych przypadków i spadku po grzechu pierworodnym. Nawet jeśli seryjny morderca stał się potworem, bo był krzywdzony w dzieciństwie, nie zwalnia to go od odpowiedzialności i nie zdejmuje z niego piętna zła. Nawet jeśli dokona się w nim przemiana, nawet jeśli zmieni się on w więzieniu i wstydzić się będzie tego, co zrobił, pozostanie na zawsze tym, który przelał niewinną krew i spowodował nieopisane cierpienia tych, którzy zostali w pustce. Ludzie są istotami myślącymi i mają określone wyraziście standardy rozumienia dobra i zła, winy i kary, ohydnego postępku i triumfującej nad nim sprawiedliwości. Nawet jeśli zdarzały się pomyłki sądowe, jeśli skazywano na śmierć osoby niewinne, ich przypadki nie mogą być przeciwwagą dla ogromu zbrodni dokonanych przez psychopatów, zwichniętych moralnie dewiantów i głosicieli jakichś tam teorii. Czy rozumienie Boga jako Trójcy Świętej, otaczającej swoją opieką każdego, nawet największego łotra, nie odbiera Mu cząstki świętości? Przecież jego doskonałość zasadza się też w uczciwości sądów i ocen, a nade wszystko w idei Sądu Ostatecznego, w zważeniu dobra i zła, a nie tylko wskazywaniu immanentnego dobra, uosabianego w każdym niewinnym, nowo narodzonym dziecku i symbolizowanym przez Dzieciątko Jezus. Ludzkość realnie doświadcza zła w swoim życiu, a historia jej rozwoju jest ciągiem zbrodni, wojen, nieustającego przelewu krwi. Czemu miałoby służyć ziemskie bytowanie ludzkości i wolna wola w wyborze dobra i zła, gdyby i tak wszyscy po śmierci trafiali pod Boskie skrzydła. Kaligula w jednym szeregu z zamęczonymi przez lwy pierwszymi chrześcijanami, Hitler pod rękę z ofiarami Oświęcimia, Stalin przy zmartwychwstałych istotach, które zamordował w gułagach, kazał rozstrzelać lub zagłodził na Ukrainie. Z drugiej strony jednak pojawia się pytanie o granice Bożego Miłosierdzia – jeśli przyjmiemy zawartą w jego rozumieniu totalność, musimy zgodzić się na zniesienie granic i wybiórcze traktowanie jakichś osób. Jak by nie odczytywać powieści Younga, jej wartością jest to, że pobudza do myślenia i poszukiwania nowego rozumienia Boga i świętości, człowieka i świata, a nade wszystko dobra i zła.
http://lebioda.wordpress.com/2010/07/26/chata/
poniedziałek, 26 lipca 2010
Paweł Bogocz: Wolność słowa, Pudelsi
BOGOCZ

Reżyser

Pudelsi "Wolność słowa" / demo, reż. Paweł Bogocz reżyser: Paweł Bogocz
sobota, 24 lipca 2010
W Dolinie Trzech Stawów, Katowice 7 sierpnia 22:00 - 22:30 Krzysztof Niewrzęda zaprezentuje fragmenty powieści poetyckiej
prezentacja "Second life" Krzysztofa Niewrzędy na OFF Festivalu
Krzysztof Niewrzęda zaprosił(a) Cię · Udostępnij · Wydarzenie publiczne
 
Termin
7 sierpień · 22:00 - 22:30
Lokalizacja Katowice, OFF FESTIVAL, Dolina 3 Stawów, scena No Local/Where we could
Stworzone przez:
Więcej informacji zapraszamy na występ Krzysztofa Niewrzędy(http://www.wforma.pl/niewrzeda-krzysztof,61.html), który zaprezentuje fragmenty powieści poetyckiej "Second life" (http://www.wforma.pl/93,second-life.html) podczas OFF Festivalu w ramach cyklu "Poeci żwawej narracji" (http://muzyka.onet.pl/festiwal/10248,2198896,news.html)
http://www.facebook.com/event.php?eid=134677799901223
sobota, 17 lipca 2010
Janusz Karbowniczek: Anna Bochenek, pejzażu o autorskim kodzie znaków i znaczeń

  (...) Malarstwo Anny Bochenek powraca do źródeł, do tego pierwotnego zauroczenia naturą, wciąż jej nieodkrytym fenomenem piękna, jej magią, duchowością i tajemnicą. Fascynacja biologią natury była wynikiem pełnej  „obecności” autorki w przestrzeni pejzażu, obecności fizycznej, intelektualnej i tej, wyrosłej z przeżywania świata.



Aby oddać wnętrze i  istotę pejzażu trzeba zamieszkać w jego zewnętrzności, pobyć z nim, poczuć jego zapach, oddech, poddać się jego kaprysom i wówczas będąc  bogatszym o tę „obecność” zmierzyć się z nim, pokusić się o wiarygodny zapis. To autentyczne oddanie się przygodzie twórczej, w której natura jest partnerem, a obraz - ciężkim doświadczeniem, uwiarygodniało jakość przekazu autorki, wpływało na jego wartość artystyczną. W owej symetrii zrozumienia i dialogu górę brała wizjonerska strona motywu, w której kluczowe partie rozgrywał kolor.

Kompozycje pejzażowe Anny Bochenek to zwykle ujęcia z góry, z lotu ptaka, bądź z lekkiego najazdu, w których uwarunkowania praw fizyki i wymogi przestrzeni trójwymiarowej zostały poddane własnym zasadom. Pejzaż składa się z szerokich płaszczyzn i struktur koloru porządkowanych strefowo bądź zagęszczających się wewnątrz kadru oraz ze znaków - ideogramów, które rozrzucone w pejzażu lub poukładane według kodu autora tworzą dramaturgię przekazu; często sięgają do historii, nieraz do tej pierwotnej.



Są to przestrzenie porządkowane przez człowieka, w których widać wyraźnie jego ingerencje: w architekturze krajobrazu, w zróżnicowaniu pól uprawnych i ogrodów, bądź też powstałe z autorskiej fascynacji żywiołem natury i boską stroną pejzażu. Sam pejzaż - to relacja dwóch żywiołów: ziemi i wody, struktury pól, dróg, gleby, piasku, skały i materii rzeki, basenu czy oceanu; relacja dwóch życiodajnych materii o pulsującej, żywej tkance, często o sugestywnej barwie, zwykle zamykanej konturem zewnętrznym. Pole może być płaszczyzną o ornamentyce zbudowanej z ideogramów, bądź strukturą zaoraną rytmem śladów uderzeń. Woda poddana rytmowi powtarzających się linii fal odsłania ikony statków jak znaki - litery przypominając nam, że gdzieś na drodze tych znaczeń kryją się konkretne historie ludzkie.

Pejzaż autorki żyje „obecnością” człowieka, jego miejscem w nim, choć fizycznie postacie są najczęściej nieobecne. Jeżeli się pojawiają, to jako postacie – znaki, które znalazły się przypadkiem w obrębie struktury pejzażowej przypominając nam prehistoryczne ryty naskalne lub też istnieją jak nieobecne byty, odbite/odciśnięte/ i powielone piktogramy uobecniające zapis chronologii jakiegoś wydarzenia. Intrygują nierozpoznaniem swojej intencji. Są pytaniem. Myślę, że czekają na swój czas i ukonkretnienie.



Malarstwo artystki, mimo że inspirowane i animowane naturą, stało się przekazem pejzażu o indywidualnym wnętrzu, pejzażu o autorskim kodzie znaków i znaczeń, którego zewnętrzna strona nie utraciła walorów malarskości ani emocjonalności zapisu. Jej świat jest światem autentycznym, bo odkrywanym z podobną pasją jak kiedyś, otwarty na własne doświadczenia i pomysły, a budowany w własnej ciszy i skupieniu, z daleka od oficjalnych trendów sztuki.

 
Janusz Karbowniczek
poniedziałek, 12 lipca 2010
Rogala is a Polish-born video and interactive artist - w 1977 r. zapowiadałem Przyszłość Jego Sztuce

Miroslaw Rogala, Ph.D.

Interactive Media Artist; Chairman of Digital Arts at KSI/ Knowledge Systems Institute

Chicago, Illinois
Hochschulwesen
Rogala is a Polish-born video and interactive artist – known for performances and installations that challenge man's relationship to nature and to fellow man. His work weaves transformations of imagery, collages of music and motion that directly challenge the audience's perceptual control into a dialogue about the nature of art and existence.

Rogala has many grants and awards to his name and has taught at the Pratt Institute, Carnegie Mellon, Rensselaer Polytechnic Institute, Columbia College, and The School of the Art Institute of Chicago. He received a PhD in Interactive Arts from CAiiA/STAR Centre for Advanced Inquiry in the Interactive Arts, University of Wales, Newport, Wales in 2000 (now known as the Planetary Collegium). His works have been widely exhibited throughout the U.S. and Europe. Rogala lives and works in Chicago.




Miroslaw Rogala (1954)

Miroslaw Rogala, Ph.D., Professor and Director, Master of Science Degree Digital Arts Program

KSI/ Knowledge Systems Institute, IL http://www.ksi.edu/

Miroslaw Rogala is an internationally-recognized interactive media artist known for creating complex and large-scale interactive mixed media, video, and multimedia artworks providing the (v)user – viewer-user- both linear and non-nonlinear experience with multiple levels of content. He describes the intent of his works growing from the individual’s responsibility for each experience to the social construction of the work by multiple (v)users – a more complex model of democratic artistic experience.
He is Chair and Professor of the Digital Art Department at KSI – Knowledge Systems Institute, located in Skokie, Illinois USA, and maintains his professional art studio (Outerpretation, Inc.) in Chicago, Illinois.

His works are included in permanent collections of major institutions and have been exhibited in 44 countries to date, including, the Lyon Biennale, ZKM Multimediale and Center for Art and Media, Karlsruhe; Germany, Chelsea Museum, The Brooklyn Museum; New York, Chicago Museum of Contemporary Art, Siemens “Photography After Photography” international traveling exhibition, V2/ Dutch Electronic Art Fair,

National Art Museum of China, Beijing among others. The artist was honored by his native Poland with solo retrospective exhibitions in Warsaw, Krakow, and Wroclaw during 2000-2001. His most recent commissions include exhibitions in the USA, Holland, Germany, Poland and Taiwan.

Miroslaw Rogala has written and lectured globally in the areas of Interactive Public Art , artist/(v)user – viewer/user -participant relationships, and dynamic mapping. Grants and awards include NEA Fellowships, AFI/American Film Institute Los Angeles, and International Videokunst Award. He received his Ph. D. degree from CAiiA-STAR, University of Wales College in 2000, and MFA degrees from the School of the Art Institute (Video, Chicago, 1983) and The Academy of Fine Arts (Painting, Krakow, 1979).


  otwierając prezentację artystyczną Mirka w Szczawnicy w 1977 r. zapowiadałem Przyszłość Jego Sztuce
środa, 07 lipca 2010
Krzysztof Niewrzęda - wiersze - Happenig - Raum des Schriftstellers
wideo TVP

Happening poetycko-audiowizualny w ramach projektu KOMMUNALKA, Berlin, Ballhaus Ost, 03-05 06. 2010 r.


http://sowa-frankfurt.ning.com/video/krzysztof-niewrzeda-wiersze

Zakładki:
EU-Fotos
FREUNDE - PRZYJACIELE
IN POLEN - W POLSCE
KOSIEWSKI
Księga - Gästebuch
KULTUR
LITERATUR
Narodowi socjaliści - komuniści - inne
NASZE - UNSERE
POLONIA i Polacy za granicami RP
SOWA
SOWA RADIO
SOWA VIDEO
UNIA & POLSKA
YES - POLAND
kosiewski.
Add me to your address book
Google Groups – wersja beta
Zapisz się do magazyn europejski
E-mail:
Odwiedź tę grupę
Sowa Magazyn Europejski